Trigger - Tender Pont Terápia

Trigger pontnak nevezzük azokat az izmokban kialakuló csomókat, izomfeszüléseket, melyek gyakran okozhatnak kisugárzó fájdalmakat, az adott ponttól távolabbi területen is. Ezért lehet az, hogy fájdalma okozója nem is ott van, ahol a fájdalmat érzi.

Tender pontnak nevezzük azokat a pontokat, amelyek csak lokálisan fejtik ki hatásukat az izomban.

Trigger pontok típusai:
Látens trigger pont: ezek már jelen vannak az izomban, viszont semmilyen tünetet, panaszt nem okoz, de könnyen aktiválható pont, azaz kiválthatunk vele tünetet.

Aktív trigger pontok:
Olyan pontok, melyek kisugárzó tüneteket okoznak, kezelésükkel a tünetek csökkenthetők, megszüntethetők.

Kialakulásának okai:

• akut / krónikus túlterhelés
  • sérülés, trauma
  • stressz
  • gerincet érintő problémák (gerincferdülés, rossz testtartás, porckorong elváltozás)
  • ízületi kopás és gyulladás
  • sport
  • ízületi lazaság
  • mozgásszegény életmód

Trigger pontok hatásai:  A gondot az okozza, hogy az izom vérellátása és anyagcseréje ezekben a csomókban nem megfelelő. Ezek a görcsben lévő csomók leginkább a leggyakrabban igénybevett izmok (csípő, hát, váll, nyak) közepében jelennek meg és nem nagyobbak egy borsónál. Kialakulhatnak azonban bármely izomban.

A helyi (tenderpontok) vagy kisugárzó (triggerpontok) fájdalmat okozó izomcsomók további problémája, hogy a csomó miatt rövidül az izom, ami még tovább fokozza az izomzat feszülését. Ez pedig további panaszokat okozhat. Gyakran a migrénes fejfájás hátterében is ez áll. Minden kezelést egy alapos kikérdezés és vizsgálat, állapotfelmérés előz meg, hogy feltérképezzük a szövetek, ízületek állapotát.

A kezelés során nyomást gyakorolunk az adott pontra, aminek következtében a csomó lazulni kezd. A nyomás ideje alatt azt a fájdalmat kell éreznie, ami miatt hozzánk fordult segítségért. Ha nem azt érzi, nem jó ponton vagyok. Sajnos ez a kezelés nem kellemes, kezelés alatt fájdalommal jár. Utána viszont akár azonnal szűnhet a fájdalom illetve javulhat az ízületi mozgáshatár.