Gyakori Problémák

Térd kopás, fájdalom

Sajnos az ízületek porcos felszínének kopása a civilizációs népbetegségek közé sorolhatók. A túlzott igénybevétel, az ízületek ismétlődő terhelésével járó sporttevékenységek, vagy munkakörülmények felgyorsítják a folyamatot. Gyulladásos ízületi betegség (pl. rheumatoid arthritis vagy köszvény), illetve sérülés is hajlamosít a porc fokozott károsodására. Trauma hatására sérülhet a térdízületi oldal- vagy keresztszalagok, az ízületi tok, a porckorong (meniscus), vagy a térdízület mozgatásához szükséges izomzat. Ennek következtében instabillá válik a térdízület, kórosan megváltoznak a mozgások, így az ízületi felszínek nem olajozottan, simán mozognak egymáson, hanem akadozva, bizonyos részeken túlterhelve. A súrlódás gyulladást okoz, ami fájdalommal, folyadéktermeléssel, duzzanattal jár. Kezdetben csak a lépcsőn járás nehezített, nem hajlik megfelelően a térd, majd később a sík terepen való járás, illetve a leülés, felállás is gondot jelenthet. A szervezet önkéntelenül kíméli a fájdalmas ízületét, ezért ezzel egyidőben túlterheli a többi ízületet.

Szakképzett gyógytornász által összeállított kezelési terv alapján végzett gyakorlatokkal elérhető a fájdalom és a mozgáskorlátozottság csökkenése. Mivel az egész embert kezeljük, korrigálható a kíméletből felvett rossz testtartás, aszimmetria. Az egyénre szabott kezelés során fontos a megfelelő izom-egyensúly felépítése.

A kezelési tervet alapos vizsgálat, kikérdezés és orvosi diagnózis után állítjuk fel. Minden alkalommal az adott állapotnak megfelelő erősséget és technikákat alkalmazzuk az egyéni kezelés során.

Térdízület elülső keresztszalag-(LCA) műtét rehabilitációja

Sajnos ennek a szalagnak a sérülése nem csak a sportólók körében, hanem a hétköznapi életben is elég gyakori.

Miért fontos a gyógytorna?

A fájdalom ill. külső rögzítő miatti kímélet, inaktivitás következtében az alsó végtagi izmok ereje csökken, a térd mozgáshatárai beszűkülhetnek. Hogy ezek minél kisebb mértékűek legyenek célszerű műtét előtt elkezdeni a gyógytornát. Ezáltal egy jobb izomerővel és mozgáspályával lehet a műtét utáni rehabilitációt folytatni. Egyúttal a szakképzett gyógytornász által vezetett célzott gyakorlatok pontos kivitelezésének megtanulásával nem lesznek újak, ismeretlenek a gyakorlatok.

Nélkülözhetetlen a vénás torna elsajátítása is, amit a műtét utáni napon el is kell kezdeni a duzzanatok, vénás pangások csökkentése érdekében.

Műtét után nincs konkrét szabály, hogy mit mikor, hányadik napon lehet végezni. Az orvos meghatározza az irányelveket, de minden ember és sérülés más. Saját, egyéni tempóban egyénre szabottan haladunk a térd mozgásainak és az alsó végtag izomerejének helyreállításában. Mivel az egész embert kezeljük, mindig az adott állapotnak megfelelő technikákat és erősséget alkalmazunk. A célt, sikert csak közös munkával tudjuk elérni! Lesznek nehezebb és könnyebb napok, de a kitartás és szorgalom nem marad eredmény nélkül! A cél a fájdalommentes, stabil, jól terhelhető térdízület a mindennapi életben, munkában, hobbi vagy akár a profi sportban.